Saturday, September 24, 2011

Terbuka Minda Ini !!!!

Subhanaallah....Itu la yang mampu aku ucapkan selepas melihat majalah tiga tadi..terasa kerdil dan hina sungguh diri...kita berbangga kita negara Islam yang maju tapi sesungguh hanya dari segi material sahaja namum rohnya masih ketinggalan...

Pada hari ini aku amat berbangga kerana Allah s.w.t telah membuka minda aku..yang masih seperti katak bawah tempurung ni..Somaliland sebuah negara yang merdeka dan menisytiharkan kedaulatannya sendiri, masih belum diiktiraf oleh PBB (rasanya tau la kenapa tak diiktiraf)

Negara yang 100% rakyatnya beragama Islam, matawang nya 50K schilling bersamaan 9 USD, Kini sedang membangun setelah berjaya keluar dari peperangan saudara di Somalia...
Pertama sekali yang aku kagum ketaataannya apabila azan berkumandang semua bergegas meninggalkan barang dagangan untuk menunaikan tanggungjawab mereka pada Maha Esa.

Kedua keamanannya bayang Pedagang Matawang Asing boleh letak duit berkepal dengan berbagai matawang tanpa risau di rompak...

Ketiga walaupun masih membangun dari kesan peperangan...teknologi kira hebat disana kerana urus niaga jual beli menggunakan HP malaysia belum lagi..nak beli buah ngan air bayar pakai HP tu...bahagian peternakan merupakan antara aset negara ini...
Aku rasa hormat apabila pemerintah terdahulu menyerahkan kepada pemerintah sekarang yang merupakan pembangkang tanpa sebarang hinaan atau kutukan..
Paling utama adalah moto negaranya medukung kalimah syahadah mungkin inilah berkatnya

Besar sungguh kuasa Allah s.w.t negara nya kekurangan dari segi pembangunan tetapi kaya dengan akhlak yang baik..tetapi negara yang kaya dengan eknomi dan pembangunannya miskin dengan akhlaknya...

Rasanya mungkin kita boleh mula memperkenalkan Dasar pandang ke Somaliland....memahami bagaimana mereka mampu menyerapkan roh Islam di setiap rakyatnya...

Hanya sekadar berkongsi nak tau lebih lagi Somaliland ni sila lawat link ni http://en.wikipedia.org/wiki/Somaliland

5 comments:

alyrds said...

saya suka part ekonomi/perniagaan... walau negeri terpencil tetapi sistem secara elektronik (guna hp jer! = mobile wallet)...

Finaz Jaafar said...

saya tak tengok pulak majalah tiga masa tu..adoii..rugi wo

|| A r a W a n i || said...

agaknya bila negara kita nk jd cmtuh?
ni usahkan duit, selipar kt msjid pun bleh ilang sekelip mata.

Dr Zatiel Ismail said...

ye sy pun tgk jgk. biasanya sy x tgk sbb bz. tgk2 aje rase kagum dgn org2 somaliland ni.

Miss Uya said...

tu la last time miss uya tonton M3 ni pun kagum ngan negara dorang..

lain padang lain belalang kan?